Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Praktisk info

                                                                          PRAKTISK INFORMATION
                                                                                         
INDEN INSTITUTIONSSTART
Vær opmærksom på at det kan være hårdt at starte i institution da der er mange nye indtryk, både de fysiske rammer samt nye børn og voksne at forholde sig til. Giv derfor jeres barn mulighed for at rumme de nye indtryk ved at skabe ro om jeres barn, når I kommer hjem fra institutionen.
Det er vigtigt at vise overfor jeres barn, at vuggestuen er en positiv/spændende ting. Det skaber tryghed for jeres barn, hvis barnet kan se og høre på jer, at I har tillid til vuggestuen og dets personale.      

MØDETIDER
Vi begynder ofte dagen på stuerne med at holde samling kl 9.00. Her synger vi sange, spiser rugbrød, og taler om hvad vi skal den pågældende dag.Det er vigtigt at alle børnene er med i dette fælleskab, og at vi ikke bliver forstyrret i dette tidsrum. Samlingen varer i ca. 15-20 minutter. Husk derfor at være her senest 8.55, så du har god tid til at sige ordentligt farvel til dit barn, eller aflever mellem 9.20 og 9.30.
Kl. 9.30 går vi i gang med planlagte aktiviteter, og alle børn bedes derfor være mødt ind der, medmindre andet er aftalt. 
Giv  besked på Aula hurtigst muligt og  inden kl 8.00 ved sygdom, fridag eller lign.


AFLEVERING
Om morgenen vil du opleve, at ikke alt personale er mødt ind. Vi er heldigvis et lille hus hvor alle kender alle, og hvor alt personale kan tage imod dit barn. Vi gør alt hvad vi kan for at give barnet en god start på dagen, og vi skal nok guide dig i, hvornår du skal sige farvel, hvis du er i tvivl. 


AFHENTNING
Giv besked hver dag på Aula hvad tid du henter dit barn, da vi også planlægger aktiviteter om eftermiddagen. Det er også vigtigt, at du giver besked, hvis dit barn bliver hentet af andre end jer forældre.


SYGDOM/FRI
Giv besked på Aula hvis dit barn er syg (skriv gerne hvad barnet fejler) eller holder fri. Gerne så tidligt som muligt og helst inden kl. 9.00. Vi anbefaler, ud fra Sundhedsstyrelsens retningslinjer, at barnet skal være symptomfri i 24 timer inden barnet kommer i vuggestue igen.


SAMTALER
Vi ønsker at skabe et godt samarbejde med jer som familie, dette gøres ved gensidig tillid og åben dialog. Hvis I skulle have undren eller spørgsmål er I derfor altid velkommen til at kontakte personalet på stuen. 
Vi holder forsamtale med jer den første dag barnet er indskrevet i vuggestuen. Det foregår fra 12.00-12.45, hvor i forældre og barnet deltager, sammen med noget af stuens personale. Øvrige samtaler er ikke planlagt på forhånd. Vi kommer til jer, hvis vi har brug for en planlagt samtale, og ligeledes er i velkomne til at komme til os, hvis der opstår behov for et møde.   

                                                    
TØJ
Vi går ud i al slags vejr, og derfor er det vigtigt, at barnet er klædt på efter årstiden.
Husk især hue, vanter og vandtætte støvler om vinteren. Regntøj og termotøj er også vigtigt at have i garderoben.
Skiftetøj lægges i barnets kurv på stuens badeværelse/gang, sammen med evt. sovebamse/klud. Sutten lægges i barnets egen sutteboks, som findes på stuens suttetavle.
Et godt arsenal af strømper, strømpebukser, bodyer, undertøj, bluser, bukser, nederdele og kjoler er vigtigt. Husk endelig at putte navn i alt fra tøj til sko, og på barnets sutter og bamser. 


OPRYDNING
Når du henter dit barn må du gerne opfordre og støtte dit barn til at rydde sin egen leg op, og holde orden på stuen/legepladsen. 3-5 ting ryddes op. Oprydning handler bl.a. om at lære at have ansvar for sine og andres ting, at tage hensyn til andre og være en del af fællesskabet i vuggestuen


FØDSELSDAGE
Vi vil gerne fejre børnenes fødselsdage i institutionen, men vi vil også gerne begrænse de store mængder af sukker som fødselsdage ofte fører med sig.
Hvis I gerne vil medbringe noget spiseligt til festen, skal det derfor være frugt som I selv skærer ud, hjemmebag uden sukker eller lign..
Vores fødselsdagspolitik gælder selvfølgelig også, hvis vi er inviteret hjem. Kig vores mad og kost politik her på hjemmesiden.


MAD
Vi får dejligt hjemmelavet mad hverdag der består af over 90 % økologi. 
Der bliver serveret morgenmad bestående af havregrød og nybagte boller fra 7.00-7.45, til de børn der har brug for det. Om formiddagen får vi rugbrød og frugt/grøntsager.
Frokosten varierer og spises kl.10.45. Eftermiddagsmaden varierer også og hertil serveres mælk. Hvis barnet har fødevareallergi, bedes du notere det i barnets stamkort. Kig i øvrigt vores mad og kostpolitik her på hjemmesiden.

HJEMMESKO
Barnet skal have hjemmesko med, og vi tilstræber at de beholder dem på fødderne.
Vi ved dog, at dette kan være svært, og at hjemmeskoene ofte ikke er der hvor de skal være, når barnet bliver hentet. Hjælp dit barn med at finde sine hjemmesko.


Vi glæder os til at lære jeres barn og jer at kende-og håber vi får nogle gode og udviklende år sammen.